ARCHIEF

vrijdag 28 oktober 2011

Wanky & Spanky

Library Wanaka, 28-10-2011

(voor de echt nieuwsgierige lezer of voor diegenen die gewoon niets te doen hebben op het werk, ik ben verder gegaan op het stuk van 22 t/m 25-10-2011)

Nadat ik (Rolf) de nieuwe vissen van het hostel de namen "Wanky en Spanky" had gegeven barste het rot- en onweer pas echt goed los.(De dames van de receptie vroegen mij of ik nog een originele naam wist voor de 2 net aangeschafte guppies met kom. Ik dacht tja wat zal ik nu eens zeggen...nu heten er dus 2 vissen in Nieuw Zeeland W&S haha.) De klappen van het onweer waren zo serieus dat de houten buitenmuren van onze hut stonden te schudden tegen mijn hoofd dat probeerde te slapen.

In de ochtend was het weer gelukkig opgeklaard en konden wij vol goede moed aan de Franz Jozef gletsjer guided tour beginnen. Iedereen verzameld en voorzien van de juiste outfit in de bus gestegen en naar het startpunt van de gletsjer gereden. De klim naar boven was een erg mooie en indrukwekkende tocht waar je te maken krijgt met steile klimmen en afdalingen waarbij de "grampons" (de ondergebonden spikes) een absolute noodzaak zijn en je beste vriend voor de dag (volgens de guide en dat klopte ook.) Rondom bestaat het landschap uit torenhoge watervallen welke hun oorsprong vinden in andere gletsjers, grote ijsmassa's en vooral ook veel erosie bestaande uit steen en rots die door de gletsjer worden meegenomen in zijn weg naar beneden. De tocht heeft zo'n 8 uur geduurd en was schitterend, check de foto's! 's Avonds bijgekomen in de hot pools.

Donderdag de wagen weer gestart en naar Wanaka gereden. Vandaag overigens een schittterde dag en wat worden de landschappen dan toch zoveel mooier hier! Super rit langs twee grote meren over een weg waarvoor je die suffe huurbak zou moeten inruilen voor een motorfiets...ach je kan niet alles hebben he.
Oja onderweg ook nog even gestopt bij het "spiegelmeer" dat volgens de vele folders een snaarstrakke weerspiegeling moet geven van de bergtoppen rondom maar wat op dat moment veel weg had van een golfslagbad...

Vannacht gekampeerd op het plaatselijke cricketveld in Luggate voor een prikkie en nu onderweg naar Queenstown en vervolgens de Milford Sound Highway.

Groeten van ons!

p.s. foto's staan niet helemaal juist (of helemaal niet..) omdat het nogal wat gedoe geeft met zoveel tekst.

zaterdag 22 oktober
       Vanochtend werden we helaas gewekt door de regen. Razendsnel tentje afgebroken en de spullen ingepakt en in de auto gedaan en toen zijn we vertrokken vanuit Tasman. Afgezakt naar de westkust. Omdat het maar bleef regenen zijn we bij een van de vele lookoutpoints gestopt om te ontbijten. Daar was tenminste een afdakje J Je hebt hier echt heel veel punten waar je een picknickplaats hebt met een mooi uitzicht (soms iets minder mooi of geen door de regen) deze punten zijn vaak voorzien van een openbaar toilet. Alles om maar zo veel mogelijk te voorkomen dat mensen hun rommel zo maar ergens achter laten. En dat werpt zijn vruchten af, want je ziet tot nu toe bijna nergens zwerfvuil.
Bij Charleston zijn we langs de kust naar beneden gereden. Doel was de Pancakerocks en daarna een cabin op een camping om lekker te kunnen slapen en waar we lekker konden douchen en even een wasje konden draaien, want de bodem van de backpak was al te zien wat schone kleren betreft. De pancakerocks vielen een beetje tegen. Weinig verschil met de andere rotsen die in zee liggen. Of zijn we nu al verwend aan het raken door alle mooie dingen die we hier zien? Goed volgende missie. Een cabin op een leuk camping. Oei, iets lastiger dan verwacht, want alles zat vol. Dit hebben we tot nu toe nog niet meegemaakt. Meestal zijn er een stuk of 5 cabins op een camping en zijn wij de enige of misschien met een ander stel. Maar nu zat alles dus vol. Bleef dus over dat we toch maar weer de (natte) tent op gingen zetten….Of nog een stukje doorrijden. Uiteindelijk kwamen we in Hokitika uit. Daar volgden we een bordje omhoog en voor we het wisten stonden we op het terrein van een oud ziekenhuis. Een vriendelijke dame kwam ons al tegemoet en ja uiteraard had ze nog kamers. 50 dollar per kamer. Niet heel goedkoop, maar ook niet heel erg duur. We vroegen of we de kamer mochten zien en dat mocht uiteraard. We kwamen binnen in een soort woonkamer waar de beheerster haar haar aan het verven was en we kregen een rondleiding. Het was een heel erg groot gebouw met allerlei kamers. In de verschillende woonkamers stonden allerlei setjes stoelen en bankstellen. Echt een bij elkaar geraapt zooitje. De kamer die we kregen was klein maar knus. Toen we vertelden dat we ook graag een was wilden draaien zei ze dat ze dacht dat het vijf dollar was. Uiteindelijk kwamen we weer bij de beheerster uit en die vroeg 80 dollar voor twee nachten inclusief het wassen. Daar waren we heel erg blij mee. Al snel werd ons duidelijk dat we de enige twee gasten waren in het gebouw en dat de beheerder en de andere dame in een ander gebouw wonen. We hebben nu dus even een heel groot “huis”tot onze beschikking.

zondag 23 oktober
Nadat we lekker hadden uitgeslapen zijn we het stadje ingegaan. Beetje rondgekeken en wat boodschappen gedaan. Daarna terug en lekker in het zonnetje gezeten. Vanavond gaan we naar de finale van Rugby kijken. NZ tegen Frankrijk. Daarna nog even naar een grot vlakbij om Glowworms te bekijken!

maandag 24 oktober
Rustig aan gedaan. We zijn naar het informatiecenter geweest om te vragen hoe het met het weer zit en om wat meer duidelijkheid te krijgen over de verschillen tussen de full day excursie van de gletsjer en de half day. Deze dame kon ons goed uitleggen dat je met de hele dag wel echt meer ziet, dus toch maar voor de hele dag gekozen. Daarnaast moeten we kiezen tussen de Frans Josef en de Fox gletsjer en gekozen voor de FJ. Waarom? Omdat je dan de Hot Pools erbij krijgt (nou ja krijgt, daar betaal je gewoon voor) en…nou ja dat is eigenlijk de reden. Er schijnt niet echt een verschil tussen de twee te zijn. We hebben de gletsjer voor woensdag geboekt, omdat het dinsdag helemaal zuur weer schijnt te worden. Daarna boodschappen gedaan, want bij de gletsjer vind je niet veel meer. Daarna doorgereden naar een plaatsje vlakbij de Gletsjer. Daar hebben we overnacht in een kamer met internet.

dinsdag 25 oktober
Vandaag zijn we naar het Frans Jozef gereden. Het is een dorpje met eigenlijk alleen maar hotels, hostels, motels etc. Kortom echt een toeristendorp. Bij verschillende gelegenheden gevraagd wat de kamers kosten, omdat het inmiddels al weer regende dat het goot. Bij een motel was echt een ontzettend k**wijf die zich afvroeg waarom ik een motel binnenkwam om te vragen wat het koste als ik maar 50 dollar uit wilde geven voor een nacht. “Omdat er een bord stond ’only for tonight special rates’ Ze vond dat we maar naar een backpackershostel moesten en dat hebben we maar gedaan. Heel erg leuk hostel gevonden waar we nu een kamer hebben in een appartementje waar nog een andere slaapkamer is. Als het goed is komen er dus nog twee mensen, maar die hebben we nog niet gezien 21:30. het is inmiddels ook gaan onweren, dus misschien komen ze wel niet. Morgen de gletsjertocht en echt fingers crossed voor goed weer!

Anoniem zei

Hey guys! Ziet er weer schitterend uit hoor!! Jammer dat spiegelmeer golfslagbad was, heb foto's van Jan en Eef gezien van spiegelmeer en dat was echt adembenemend mooi.
Veel plezier nog. Hier alles goed. xx lein

Hoi lieve 2. Wat een mooie verhalen en een prachtige foto's. Dit is wel echt genieten voor jullie. Fantastisch hoor. Dit pakt niemand jullie meer af. Alleen jammer dat het weer zo k....n is. Ga zo door dan hebben wij weer wat te lezen over jullie belevenissen. Lieve groet van ons. RenR

M&M zei

Supermooie foto's van de gletsjer zeg! Echt een topavontuur! :-)